De plek waar iedereen kan leren!

Remedial Teaching in Den Haag

 

De stad Den Haag ligt in Nederland, een land dat de afgelopen tien jaar een enorme groei van de digitale economie heeft doorgemaakt. Deze snelle transformatie heeft geleid tot een aantal uitdagingen voor het onderwijs in de stad. Onderwijsinstellingen hebben een gebrek aan tijd en middelen om de vraag naar onderwijs bij te houden, wat heeft geleid tot een te grote afhankelijkheid van gestandaardiseerde tests als maatstaf voor leren. Scholen hebben moeite gehad om zich aan te passen aan de behoeften van leerlingen van de 21e eeuw, met name diegenen die zich meer op hun gemak voelen bij het raadplegen van informatie vanaf mobiele apparaten dan vanaf vaste desktops. En ouders hebben moeite om hun kinderen onderwijs te bieden dat hen adequaat voorbereidt op het leven als volwassene. Remedial Teaching in Den Haag is een programma dat helpt leerlingen die achterstand hebben op te halen. Om deze problemen aan te pakken heeft Den Haag een programma opgezet om de onderwijsinfrastructuur te verbeteren door middel van strategische investeringen in de opleiding van leraren en innovatieve onderwijsmethoden.

Wat is het Haagse Remedial Teaching Program?

Het Haagse Remedial Teaching Program is een initiatief om nieuwe leraren in Den Haag op te leiden en aan te nemen die beter voorbereid zijn op de snelle veranderingen in het onderwijs van de afgelopen jaren. De stad heeft een snelle toename gezien van het aantal leerlingen dat hulp nodig heeft bij het leren, waardoor de onderwijsinfrastructuur van de stad onder druk is komen te staan. Als gevolg daarvan hebben scholen moeite om het aantal leerlingen dat ondersteuning nodig heeft bij te houden, terwijl tegelijkertijd leerlingen die geen ondersteuning nodig hebben zich buitengesloten voelen omdat het onderwijssysteem zich richt op het voorzien in behoeften. Dit initiatief probeert deze problemen aan te pakken door de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren met nieuwe leraren die beter zijn voorbereid op de snel veranderende onderwerpen en vakken in het onderwijs.

Teach for The Hague om nieuwe leraren op te leiden en in dienst te nemen

Teach for The Hague biedt trainingen aan nieuwe leraren met verschillende achtergronden. Deze leraren worden vervolgens geplaatst op scholen in Den Haag en elders in het land. Het programma startte in 2015 en heeft al meer dan 800 leraren geplaatst. De leraren worden vooral opgeleid voor vakken uit het kerncurriculum, maar ook voor vakken als speciaal onderwijs, beroepsonderwijs en techniekonderwijs. Het programma werkt echter ook met leraren die geïnteresseerd zijn in lesgeven op kleuter- of lager niveau, of die zich willen specialiseren in bepaalde soorten vakken zoals wiskunde of wetenschap. Het programma wordt gefinancierd door de stad en de deelnemende leraren ontvangen een maandelijks salaris tijdens hun opleiding. Zodra zij op een school zijn geplaatst en door het schoolhoofd zijn goedgekeurd, zijn de leerkrachten voltijdse werknemers van de stad Den Haag, die in aanmerking komen voor een pensioen nadat zij ten minste vijf jaar in het beroep hebben gewerkt.

Nederland eerste VRM pilot school

Het VRM-programma is een samenwerking aangegaan met de gemeente Den Haag om een pilotschool te starten die VRM-gespecialiseerd onderwijs aanbiedt aan leerlingen in Den Haag. De pilotschool zal worden gehuisvest in een bestaande school in de stad die is gerenoveerd en verbouwd om VRM-gespecialiseerd onderwijs aan te bieden. De pilotschool zal worden ondersteund door een team van VRM-leraren en ander personeel, waaronder VRM-specialisten van de gemeente Den Haag, die in de school zullen worden gestationeerd om te helpen bij de instructie. De pilotschool zal aanvankelijk 30 leerlingen tussen 6 en 14 jaar uit gezinnen met lage inkomens opnemen. Het doel van de pilotschool is aan te tonen dat er vraag is naar VRM-gespecialiseerd onderwijs en een model te bieden voor hoe VRM-gespecialiseerd onderwijs kan worden opgeschaald om tegemoet te komen aan de groeiende behoeften van de stad Den Haag.

Conclusie

Veel steden over de hele wereld hebben de afgelopen decennia een enorme groei doorgemaakt in de digitale economie. Deze transformatie heeft een grotere behoefte aan digitale vaardigheden met zich meegebracht, wat heeft geleid tot een groot tekort aan werknemers op dit gebied. Als reactie hierop heeft een aantal steden programma's gelanceerd om nieuwe leraren op te leiden en in dienst te nemen die beter zijn voorbereid op de snelle veranderingen in het onderwijs. Den Haag heeft in samenwerking met het Nederlandse onderwijssysteem een remedial teacher training programma gelanceerd dat de kwaliteit van het onderwijs in de stad moet helpen verbeteren.